Recept på chokalad beskvier

Du behöver:
 
Bottnarna
275 g mandelmassa
1 äggvita
 
Fyllning
50 g mörk choklad (jag tog ljus)
125 g smör (rumsvarm)
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
 
Topping
150 g mörk choklad(jag tog ljus)
 
Gör så här:
 
Bottnar
-Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan på ett rivjärn. 
 
-Lägg i den rivna mandelmassan i en bunke och tillsätt äggvitan och arbeta ihop till en jämn smet. Fyll en spritspåse med mandelmassan. Spritsa ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper. 
 
-Grädda bottnarna mitt i ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna. Lägg sedan de på någon fat eller liknande med undersidan uppåt.
 
Fyllning
-Smällt chokladen över vattenbad. Låt den svalna. 
 
-Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula till en jämn smet med elvisp. Ha i den smälta chokladen.
 
-Bred chokladkrämen på bottnarna så det blir toppigt. Låt de stå i kylen ca 30 minuter. 
 
Topping
-Smält choklad över vattenbad och doppa sedan bottnarna med krämen på i den smälta choklade så det täcker krämen. 
 
Så här blev mina, andra gången jag gör beskvier och får lära mig hur man gör det i åkurs tre tror jag det var. 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0